Jesteś tutaj: Home » Kultura » Sztuka » Projekt - Laboratorium Przyszłości: REGRESS PROGRESS. Akt 4: 

Projekt - Laboratorium Przyszłości: REGRESS PROGRESS. Akt 4:

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 
zaprasza w poniedziałek 17 października o godz. 12.00 

na pokaz prasowy 

dwóch nowych prezentacji 
w ramach projektu Laboratorium Przyszłości: REGRESS PROGRESS. Akt 4

 

 

 

Otwarcie: poniedziałek 17 października, godz. 18.00 
Wystawy trwają do 15 stycznia 2012

Laboratorium Przyszłości to zaplanowany przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski międzynarodowy program artystyczny skierowany ku przyszłości. Inicjuje go projekt REGRESS PROGRESS, który koncentruje się na dwóch pytaniach: czy w nadchodzących latach powinniśmy oczekiwać progresu, rozwoju kapitalistycznego systemu produkcji? czy raczej regresu, który zresztą może okazać się regresem szczęśliwym?

 

Wystawa saved by droog jest prezentowana w ramach czwartej już odsłony projektu Laboratorium Przyszłości: REGRESS PROGRESS, która trwa do 15 stycznia 2012 roku. 

Holenderską grupę Droog Design charakteryzuje konceptualne podejście do designu. Grupa koncentruje się na samym zagadnieniu istoty przedmiotu użytkowego, czyli na ciągłym napięciu między jego funkcją a stroną estetyczną. Idea „zrób-to-sam” w połączeniu z ekologiczną wrażliwością realizuje się w szeroko dyskutowanych akcjach grupy, takich jak „reinkarnacja odzyskanych przedmiotów” poprzez dekonstrukcję pierwotnego kształtu „niechcianego” obiektu i formowanie nowych przedmiotów z pozornie nie pasujących do siebie elementów. Droog Design nie są zainteresowani wyłącznie projektowaniem przedmiotów. Grupa proponuje myślenie o designie w kategoriach nowych modeli współpracy i komunikacji oraz nowych rozwiązań biznesowych. Ich działania, które zacierają granice między sztuką a designem, są zawsze rodzajem aktualnego komentarza polityczno – społecznego i prowokują do szerszej dyskusji na temat roli i miejsca „zaangażowanego” designu we współczesnym świecie. 

Co miesiąc w Holandii bankrutuje około 500 firm. Dokąd trafiają wytwarzane przez nie produkty? Przez ostatnich kilka miesięcy na wyprzedażach upadłościowych licytowaliśmy szereg przedmiotów: od chusteczek do nosa po kosze dla psów. Nabyliśmy w ten sposób 5135 przedmiotów – 1 chłodziarkę do wody, 1 stół do jadalni, 2 stołki barowe, 4 metalowe tacki, 6 tacek drewnianych, 8 luster, 10 zestawów miseczek, 11 filiżanek, 14 koszy dla psów, 20 ścierek kuchennych, 40 szklanych waz, 50 kamizelek bezpieczeństwa, 60 zestawów sztućców, 80 składanych krzeseł, 90 doniczek, 100 koszy ze słodyczami, 102 drewniane łyżki, 168 szklanych talerzy, 200 solniczek, 448 portfeli, 500 pudełek zapałek, 720 szklanek na colę i 2500 chusteczek do nosa. 

Zgromadzone przedmioty pokazaliśmy 14 zaproszonym do współpracy projektantom proponując, by potraktowali je jako surowiec do twórczej reinterpretacji. Rezultatem jest nowa kolekcja 19 produktów, od składanych krzeseł pomalowanych przez specjalistki od zdobienia paznokci, przez chusteczki do nosa, które można traktować jak codzienną prasę, po łyżki, które sprawiają, że aż ślinka cieknie. Pragmatyczny punkt wyjścia daje zaskakujący wynik. Recykling odpadków staje się pełnoprawną metodą w projektowaniu i opracowywaniu nowych produktów. Wszystkie produkty zostały udostępnione do sprzedaży


Zaproszeni projektanci: 
Atelier Remy & VeenhuizenAtelier Ted NotenEd AnninkEric Klarenbeek, Erna EinarsdóttirLuc d’Hanis & Sofie LachaertMaison Martin MargielaMarian Bantjes, Marije VogelzangMieke GerritzenMinale–Maeda,Roelof MulderStefan SagmeisterStudio Makkink & Bey.

Jarosław Kozakiewicz R/Ewolucja, kadr z filmu, 2011

Projekt R/Ewolucja Jarosława Kozakiewicza to opowieść z gatunku science-fiction. Jej bohaterami są szerszenie azjatyckie, jedyne znane nam żywe istoty, które pobierają energię za pomocą baterii słonecznych. Owady te posiadają na powierzchni odwłoka mikroskopijne baterie, dzięki czemu potrafią zamieniać energię słoneczną na kinetyczną. To niezwykłe zjawisko zainspirowało artystę do stworzenia fantazji futurologicznej. Szerszenie, owady żyjące w społecznościach, przypominają w niektórych aspektach zachowania społeczności ludzi, szczególnie jeśli chodzi o zachowania grupowe, z reguły bardzo agresywne. Te podobieństwa stały się przedmiotem badań nowej gałęzi socjologii, biosocjologii. W filmie Kozakiewicza pokazane zostaną analogie pomiędzy szerszeniami a ludźmi, rozwinięte aż do poziomu, na którym ciało ludzkie przejmuje pewne cechy budowy owadów. 

R/Ewolucja, film animowany o charakterze fantazji przyrodniczej z elementami dokumentalnymi, prezentowany jest w ramach wystawy Gdzie jest zielony królik?, będącej częścią projektu Laboratorium Przyszłości: REGRESS PROGRESS. Akt 4 

Jarosław Kozakiewicz (ur. w 1961) działa na pograniczu sztuki, nauki i architektury. Absolwent rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Cooper Union for the Advancement of Science and Art w Nowym Jorku. Inspiracjami artystyczno-architektonicznych projektów Kozakiewicza są współczesna ekologia, genetyka, fizyka, astronomia i starożytne koncepcje kosmologiczne poszukujące odniesień pomiędzy mikro- i makrokosmosem. Świadom analogii pomiędzy ciałem ludzkim i światem przyrody, Kozakiewicz kwestionuje antropometryczny charakter człowieka witruwiańskiego jako tradycyjny paradygmat architektury i proponuje w zamian paradygmat organiczny, „geometrię wnętrza”, gdzie przestrzeń określona jest poprzez linie łączące otwory ciała odpowiedzialne za funkcje życiowe.

Poszukiwania artysty zaowocowały utopijnymi i krytycznymi projektami z zakresu architektury i sztuki ziemi. Niektóre z nich nagrodzone zostały w prestiżowych konkursach architektonicznych, np. wyróżnienie w konkursie na projekt Muzeum Sztuki Współczesnej w Toruniu (2004). W 2005 roku projekt artysty wygrał międzynarodowy konkurs na Park Pojednania w pobliżu Muzeum w Auschwitz-Birkenau, a w 2007 roku ukończono jego projekt Mars, potężny projekt przekształcający krajobraz w miejscu kopalni węgla brunatnego wokół jeziora Baerwalde w Niemczech, gdzie artysta stworzył krajobraz pagórkowaty przypominający gigantyczną małżowinę uszną. Inne projekty to propozycje, często utopijne, rozwiązań ekologicznych lub symbolicznych w zakresie planowania przestrzennego (Transfer, 2006) lub architektury (Oxygen Towers, 2005). 
W 2006 roku Kozakiewicz reprezentował Polskę podczas międzynarodowej Wystawy Architektury w Wenecji.


---